1. Zadaniem Teatru jest zaspokajanie potrzeb i aspiracji kulturalnych społeczeństwa
oraz tworzenie warunków aktywnego uczestnictwa w kulturze, w szczególności:
1) tworzenie i upowszechnianie kultury i sztuki teatralnej,
2) propagowanie twórczości scenicznej polskiej i zagranicznej,
3) poszukiwanie nowych form sztuki scenicznej,
4) doskonalenie form teatralnej działalności artystycznej,
5) współpraca ze społecznym ruchem kulturalnym, w tym udzielanie pomocy artystycznej i instruktażowej.
2. Zadania określone w ust. 1 Teatr realizuje poprzez:
1) tworzenie i wystawianie przedstawień teatralnych oraz interdyscyplinarnych przedsięwzięć artystycznych, zapewniając w nich udział wybitnych aktorów, reżyserów, scenarzystów itp.,
2) prezentowanie przedstawień i innych form sztuki teatralnej we własnej siedzibie
oraz w kraju i za granicą,
3) odpowiedni dobór pozycji programowych, uwzględniający ich wartość artystyczną
i funkcję społeczną,
4) współpracę z instytucjami kultury, edukacyjnymi i naukowymi, organami administracji państwowej i samorządowej oraz organizacjami społecznymi i kulturalnymi
w realizacji przedsięwzięć z dziedziny tworzenia i promocji twórczości teatralnej,
6) prowadzenie edukacji kulturalnej wśród dzieci i młodzieży i wspieranie amatorskiego ruchu teatralnego,
7) prowadzenie innej działalności, zbieżnej z celami i pozostałymi zadaniami Teatru.
III. Nadzór i zarządzanie Teatrem
§ 6
Nadzór nad działalnością Teatru sprawuje Zarząd Województwa Świętokrzyskiego.
§ 7
Strukturę organizacyjną oraz zakres działania komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy określa Regulamin Organizacyjny nadany przez Dyrektora Teatru,
na zasadach i w trybie określonym w obowiązujących przepisach.
§ 8
1. Dyrektor Teatru zarządza Teatrem i reprezentuje go na zewnątrz.
2. Dyrektor wykonuje swoje zadania przy pomocy Zastępcy Dyrektora, którego powołuje i odwołuje po uzgodnieniu z Zarządem Województwa Świętokrzyskiego.
3. Główny Księgowy Teatru aprobuje w formie parafy dokumenty związane z zaciąganiem zobowiązań finansowych w zakresie ich zgodności z planem finansowym instytucji.
§ 9
1. Dyrektor może powołać kolegium doradcze i opiniodawcze w sprawach związanych
z działalnością Teatru.
2. Skład kolegium ustala Dyrektor, przy czym Zarząd Województwa Świętokrzyskiego
ma prawo desygnowania jednego przedstawiciela jako członka przedmiotowego organu.
3. Zasady i tryb działania oraz liczbę członków kolegium określa regulamin nadany
przez Dyrektora.
4. Dyrektor uzgadnia regulamin kolegium z Zarządem Województwa Świętokrzyskiego.
IV. finanse Teatru
§ 10
1. Działalność Teatru finansowana jest z:
1) dotacji z budżetu organizatora,
2) wpływów z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego, z wyjątkiem zabytków,
3) wpływów z najmu i dzierżawy składników majątkowych,
4) środków otrzymanych od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.
2. Wysokość rocznej dotacji na działalność Teatru ustala organizator.
§ 11
1. Teatr może prowadzić - jako dodatkową - działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
2. Środki uzyskane z działalności gospodarczej mogą być wykorzystywane wyłącznie w celu sfinansowania działalności statutowej Teatru.
V. POSTANOWIENIA końcowe
§ 12
Zmiany w statucie mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego nadania.